Skip to content
Shopify SEO
Team ZeoJan 19, 2023 4:58:37 PM3 min read

5 tips om jouw Shopify shop hoger in Google te krijgen (SEO voor Shopify)

SEO voor Shopify is belangrijk om webwinkels betere resultaten te laten behalen in zoekmachines. Door de juiste SEO technieken toe te passen kun je de zichtbaarheid en verkoop van je webshop laten groeien. In deze blog nemen we je mee in hoe je jouw Shopify webshop kunt optimaliseren om je vindbaarheid in Google te verbeteren.

 

Wat is Shopify?

Shopify is een e-commerce platform dat ondernemers kunnen gebruiken om hun online winkel te beheren. Het platform staat bekend als een volledige oplossing doordat het alles omvat van betaalprocessen, marketing, verzending en klantenservice.

 

Wat is Search Engine Optimization (SEO)?

SEO is een proces dat webpagina's, websites en webshops optimaliseert zodat ze hoger ranken in zoekmachines zoals Google. SEO vergroot je vindbaarheid en is daarmee een belangrijk onderdeel in online zichtbaarheid. Dit proces omvat het verbeteren van de content, de websitestructuur, de technische aspecten en het linkprofiel van een webshop.

 

Onze 5 tips voor een betere vindbaarheid van jouw Shopify shop

 

1. Zet in Shopify je SEO basis instellingen goed

Allereerst wil je dat alle basisinstellingen goed staan. Denk hierbij aan de URLs, headings, metadata en alt teksten. Shopify biedt de mogelijkheid om al deze informatie en kenmerken aan te passen. Wees aandachtig bij het aanpassen van de URLs, hier zit namelijk de structuur van je site ingebouwd en die wil je natuurlijk niet overhoop gooien.

2. Doe onderzoek naar je klant; waar zoeken ze naar?

Het kennen van je doelgroep is ontzettend belangrijk voor een succesvolle shop. Wie zijn ze? Wat doen ze? Wat zijn hun frustraties? Waar worden ze blij van? Voor SEO is dit belangrijk omdat je wilt weten waar je potentiële klanten op zoeken. Denk hierbij aan het verschil tussen bijvoorbeeld ‘exclusieve sieraden’, ‘betaalbare sieraden’ en ‘duurzame sieraden’. Om erachter te komen welke termen goed voor jouw bedrijf zullen werken kun je een zoekwoordenonderzoek doen.

3. Wees uniek

Dit geldt voor alle teksten op je webshop. Zoekmachines gebruiken de titels, beschrijvingen en teksten op de pagina om te bepalen waar de pagina over gaat. Wanneer de teksten met elkaar overeenkomen zullen ze met elkaar concurreren waardoor ze beide minder hoog worden geplaatst.

4. Onpage optimalisatie

Naast het gebruiken en optimaliseren van de paginatitel en meta beschrijvingen is de zichtbare tekst in je webshop ook belangrijk. Je kunt namelijk in Shopify op al je categoriepagina’s en productpagina’s teksten plaatsen. Wij adviseren om minimaal 200-300 woorden aan waardevolle tekst toe te voegen per pagina. Denk hierbij bijvoorbeeld aan interessante informatie over je product of het merk, informatie over het gebruik of dingen die handig zijn om te weten voor de aankoop. Maak gebruik van tussenkoppen om de leesbaarheid te verbeteren en een visuele hiërarchie toe te passen.

5. Verhoog de autoriteit van je webshop

De autoriteit van je webshop is voor de zoekmachines erg belangrijk. Linkbuilding is hierbij nog de belangrijkste stap. Wat linkbuilding namelijk doet is het verhogen van je merkbekendheid en het genereren van referral traffic. Vraag daarom partners, leveranciers en merken of ze naar jouw webshop kunnen linken. Grote kans dat jouw concurrenten al gebruik maken van linkbuilding, dus is het belangrijk om bij te blijven. Hoe belangrijker de website hoe beter, want als een site met hoge autoriteit naar jouw webshop linkt weet Google dat jouw site waarde bevat die ze graag aan hun bezoekers willen zien.

 

Lees hier ook de belangrijkste SEO verschillen tussen B2B en B2C.

 

Heb je hulp nodig met de technische SEO of content SEO voor jouw Shopify webshop? Bij Zeo staat een team van SEO specialisten klaar om je te helpen. Wij horen graag of we jou kunnen helpen met een gratis SEO scan.

OPMERKINGEN

GERELATEERDE BLOGS