Skip to content
shopify_conversion_aankoop
Team ZeoFeb 8, 2023 10:47:00 AM4 min read

10 conversietips voor jouw Shopify

In de vorige blog hebben we het gehad hoe je meer organisch verkeer naar je Shopify webshop leidt door middel van SEO, maar deze bezoekers wil je omzetten tot converterende klanten. In deze blog vind je 10 tips die jou helpen je Conversie percentage optimalisatie (CRO) te verhogen.  

 

Wat is Conversie Percentage Optimalisatie?

Conversies zijn bepaalde acties waarvan jij wilt dat de bezoekers ze uitvoeren. Voor webshops zoals jouw Shopify shop gaat het uiteindelijk om de conversie 'aankoop'. Je kan hier ook denken aan conversies zoals het inschrijven op een mailinglijst, het invullen van een formulier of een download. Het doel van CRO is het verhogen van het conversiepercentage van de bezoekers op jouw website. CRO helpt jou om met hetzelfde bezoekersaantal meer doelen te halen en/of meer omzet te genereren.

 

1. Zorg voor een duidelijke shop

Niks is vervelender dan een Shopify shop waar je niks kan vinden. Mensen haken daarom ook snel af wanneer ze niet kunnen vinden wat ze zoeken. Bekijk de layout van je webshop zoals je klant dat doet en probeer eens een product te zoeken zoals je dat zelf in een webshop doet. Kan je vinden wat je zoekt? Loop je ergens tegen aan? Vraag ook je huidige bezoekers of mensen buiten je bedrijf voor feedback. Je hoeft namelijk geen conversie specialist te zijn om als gebruiker door een website/webshop te lopen en te benoemen waar je tegenaan loopt. 

 

2. Zorg voor een snelle laadtijd

Een snelle website is belangrijk voor SEO maar ook voor CRO. Niet alleen Google haakt af wanneer je webshop langzaam laadt, maar ook je bezoekers haken af.

Om te beginnen, moet je weten wat je huidige laadsnelheid is. Dit kan je vinden in Shopify:

  1. Ga in het Shopify-beheercentrum naar Online Winkel -> Thema's
  2. Bekijk je snelheidsscore in 'snelheidsscore online winkel'
  3. Klik op 'rapport weergeven' om je rapport met volledige snelheid te bekijken

Denk bij het optimaliseren van de laadsnelheid bijvoorbeeld aan het optimaliseren van afbeeldingen. Afbeeldingen hebben vaak een veel groter bestandformaat dan nodig.

 

3. Maak gebruik van A/B testen

Met A/B testen maak je twee versies van een bepaald onderdeel op je webshop. Denk bijvoorbeeld aan de kleur van de 'voeg toe aan winkelwagen' button. Je kan verschillende kleuren of vormen testen om zo te ontdekken welke variant de hoogste conversies realiseren. A/B testen kan je gratis opzetten met Google Optimize. 

 

4. Beveel gerelateerde producten aan

Wanneer een product vaak samen wordt verkocht met een ander of wanneer een product een goede aanvulling is op wat er al in het winkelwagentje zit, is het slim om deze aan te bevelen aan je bezoeker. Zo moedig jij je bezoeker aan om meerdere producten te bestellen.

 

5. Wees duidelijk over je Unique Selling Points (USP's)

Wat maakt jouw aanbod of product anders dan anderen? Deel dit op de homepagina maar ook op de categorie en product pagina's. Bedenk dat potentiële klanten via verschillende URL's op je website terecht kunnen komen en je wilt dat ze via elke route op de hoogte zijn van jouw USP's. 

 

6. Maak gebruik van reviews

Reviews zijn belangrijk. Als koper wil je namelijk een betrouwbare bestelling kunnen plaatsen. En de reviews helpen hierbij door hun ervaringen met jouw producten of bedrijf te delen. Maak gebruik van reviews bij je producten, maar deel ze ook op je homepagina!

Reviews kan je op verschillende manieren verzamelen. Denk aan een persoonlijk verzoek, geautomatiseerde email verzoeken of maak gebruik van platformen als Trustpilot en koppel deze via een integratie aan je Shopify shop.

 

7. Gebruik de juiste Call To Action (CTA)

Het gebruiken van de juiste CTA is een kunst op zich. Denk hierbij aan urgentie, opvallen en het inzetten van gebiedende wijs. Ook hier is A/B testen een uitkomst. Test net zo lang tot je de beste CTA hebt voor het publiek van jouw webshop.

Bij onderstaande afbeeldingen kan je bijvoorbeeld zien hoe groot het verschil is in de verschillende button kleuren. 

 

De eerste afbeelding laat een CTA in onze voornaamste paarse huisstijl kleur zien. Het past mooi bij de rest van onze website, maar mengt zich te veel met de achtergrond. De zwarte knop heeft hetzelfde effect; het valt niet op. Het is daarom geen aandachtstrekker. De roze knop steekt af bij de achtergrond maar ook bij de rest van de website en trekt daarom wel aandacht. 

 

8. Wees flexibel in je betaalmethodes

Shopify staat toe om meerdere betaalmethodes aan je webshops checkout opties toe te voegen. Het aanbieden van meerdere betaalmethodes, verhoogt de mogelijkheid voor meerde bezoekers een bestelling te plaatsen. Het is zonde als je bezoekers afhaken omdat ze niet met de gewenste of mogelijke betaalmethodes kunnen gebruiken. Ieder lang heeft andere voorkeuren voor betaalmethodes. Zo maken wij hier in Nederland het meeste gebruik van IDEAL, terwijl het Verenigde Koninkrijk het meeste gebruik maakt van Creditcard.

 

9. Klantenservice mogelijkheden

Zorg ervoor dat je contactinformatie makkelijk te vinden is om het vertrouwen van je bezoekers te vergroten. Wees duidelijk over de retourvoorwaarden en bied opties aan om de klantenservice te bereiken. Een sterke klantenservice vergroot de klantervaring en klanttevredenheid. Het creëert daarnaast betrokkenheid en loyaliteit waardoor klanten overgaan tot herhalende aankopen. De klantenservice vergroot de conversion rate vanwege de hulp in bijvoorbeeld betalingsproblemen en het retourneren en verzenden. Klantenservice opties zijn:

  1. Life chat ondersteuning
  2. Telefonische ondersteuning
  3. Klachten formulier
  4. Social media
  5. Chat bots
  6. Self-service hulp programma

 

10. Gebruik een duidelijke funnel

Hoe meer stappen je toevoegt aan de funnel, hoe meer momenten de klant kan afhaken. Je wilt een aankoop voor je bezoeker zo simpel mogelijk houden, dus bied tot de aankoop zo min mogelijk stappen aan. Elke pagina moet hiervoor duidelijk zijn met één CTA. Op deze manier krijgen de bezoekers tunnelvisie en vergroot jij je conversie percentage.

 

Waar liggen jouw conversie optimalisatie kansen? Ons team van specialisten kijkt graag met je mee tijdens een vrijblijvend gesprek. 

Neem contact op

 

OPMERKINGEN

GERELATEERDE BLOGS